Follow Us @theanabeautyandwellness

@theanabeautyandwellness

Thursday, January 5, 2017

BUAT DUIT JUAL RAMBUTAN

Saat nak tulis ni pun saya tengah fikir nak tulis apa. Haha... Ini bukan lawak. Tapi saya tengah cari idea nak tulis apa. Kadang-kadang bukan tak ada idea. Tapi nak mula tulis tu tiba-tiba mati akal. Sebab tu kadang-kadang, awal entri mencarut dulu 😅 

Oklah, saya share cerita 2 hari lepas ye. Cerita jadi tauke rambutan. Hehe... Memang tak sangka juga, cuba jual dan share post dekat wall FB, akhirnya rambutan saya licin. Habis jualan. Seronoklah kan, bila kita jual-jual sesuatu tu laku. Tambah lagi ramai yang request nak beli lagi.

Nak dijadikan cerita, hari tu ayah saya tebang satu pokok rambutan dekat kebun kami. Memang sayang nak tebang. Tapi nak buat macam mana kan. Pokok rambutan tu tinggi sangat. Nak ambil buah memang susah kalau tak tebang. Kalau biarkan buah masak macam tu, lagi sayang kan? Jadi nak senang, ayah tebang je. Masa tu saya tak ikut lagi. Cuma ada mak, ayah dan pakcik yang pergi. 

Sampai rumah je, saya tengok macam cantik je rambutan tu kalau dijual. Yelah kan, banyak sangat nanti siapa nak makan. Kebetulan sekarang memang tiada musim rambutan dekat tempat saya. Saya cubalah buat iklan ayat bunga paku pakis sikit dekat FB 😜 Rupanya ramai juga yang nak. Ada yang siap nak borong sampai 10 kg tu. Ada juga yang tak sempat nak beli masa hari pertama tu.

Dah siap potong tangkai
Siap untuk dibungkus


Antara tempahan pelanggan
Isi tebal
Jadi saya tanya ayah, masih ada tak buah dekat kebun. Memang masih ada kata ayah, sebab masa hari pertama tu memang buah tu tak habis ambil lagi. 

Saya pun plan dengan ayah, ajak pergi pagi semalam. Dapatlah dalam 2 guni besar macam tu. Penat ambil tu memang tak payah cakap kan. Sakit segala sendi. Muscle lengan pun tiba-tiba jadi sado. Hahaha...

Balik rumah, siap potong-potong tangkai, terus timbang masuk beg plastik. Jual murah je. Sebab tengok kalau nak jual harga RM5 untuk 1 kg nampak sikit sangat je. Nampak macam tak berbaloi pula saya tengok. Jadi saya tambah lagi setengah kg dalam plastik. Jadilah RM5 untuk 1.5 kg. Oklah kan. Awal-awal tahun macam ni, mesti ramai yang masih sempit dengan belanja. Terutama bagi yang ada anak-anak. Jadi, sama-sama kita kurangkan beban memandangkan hidup di kampung. Tak payahlah nak ketuk orang sangat. Rezeki biar sama-sama dikongsi. Betul tak?





Jualan hari kedua pun masih laku lagi. Ada juga yang tak sempat lagi. Tapi minta maaflah ye, habis cepat sangat. Kena tunggu pohon yang lain berbuah pula nanti. Jangan risau, nanti ada buah confirm saya bagitahu cepat-cepat ye.

Dah siap projek jualan yang ni, ada lagi projek lain tau. Projek buat ...... Nak tau ke? Jangan ketinggalan, kita jumpa dalam entri seterusnya. Ok, bai!

No comments:

Post a Comment