Follow Us @theanabeautyandwellness

@theanabeautyandwellness

Monday, January 9, 2017

KENALI POTENSI DIRI

Sedikit perkongsian tentang Les Brown. Kenal tak siapa Les Brown? Saya rasa ramai yang kenal. Yang tak kenal tu, lepas ni boleh cari di Google. Saya selalu gelar beliau sebagai Dr Azizan Osman in American Version. Hihi.... Bila orang tanya siapa Les Brown, saya akan bagi klu DAO. Bukan apa, supaya senang orang nak teka dan bayangkan siapa di sebalik nama tersebut.


Haa.... Inilah dia Les Brown. Betul tak klu saya bagi? Hihi... Beliau adalah salah seorang penceramah motivasi yang saya minat selain daripada DAO. Selalu dengar ceramah motivasi yang dikongsikan beliau di YouTube. Sebab nak lagi senang, saya siap muat turun dan simpan dalam bentuk fail MP3. Senang nak dengar banyak kali kan? Dengan penyampaian beliau yang penuh dengan tenaga dan aura positif, setiap yang mendengar pastinya akan merasa hidup semula setelah pernah terjatuh dalam kehidupan.

Jika di Malaysia kita ada DAO. Saya rasa ramai yang memang dah kenal DAO kan. Setiap kali saya mendengar ceramah motivasi dari Les Brown, saya bayangkan begitulah DAO semasa memberikan ceramah di bengkel-bengkel anjurannya. Tetapi saya masih belum berpeluang untuk menghadiri bengkel dan seminar yang dianjurkan oleh beliau.

Les Brown terkenal sebagai penceramah motivasi, seorang penulis dan juga personaliti tv. Beliau terkenal sebagai penceramah motivasi yang selalu menyampaikan mesej positif dengan tenaga yang tiada batasnya. Penyampaiannya sering menyentuh tentang bagaimana kita harus keluar dari kehidupan sederhana dan seterusnya hidup dengan kehidupan yang paling unggul. Segala mesej yang disampaikan adalah melalui pengalaman hidup beliau sendiri.

Beliau dilahirkan di Liberty City, Miami, Florida dengan seorang lagi abang kembar dalam sebuah keluarga yang berpendapatan rendah. Mereka telah diambil sebagai anak angkat oleh seorang wanita bujang yang mulia hatinya pada usia 6 minggu. Mrs Mamie Brown iaitu ibu angkatnya walaupun dengan pendidikan dan kewangan yang tidak seberapa, tapi ketulusan hatinya menyebabkannya kuat dan mampu untuk menjaga Les Brown sehingga dewasa.

Semasa di sekolah, Les Brown dikenali sebagai slow learner oleh kerana gurunya gagal untuk mencari potensi dalam diri beliau. Beliau tidak mempunyai pendidikan tinggi yang formal, namun disebabkan oleh ketabahan, ketekunan dan kecekalan hati beliau terus belajar dengan sendiri tanpa henti. Pendidikan berterusan tersebut akhirnya mencungkil potensi besar dalam diri Les Brown. Keinginan beliau untuk terus mempelajari dan mengetahui potensi dirinya sendiri akhirnya menjadikan beliau seorang yang dikenali dan berjaya membantu lebih ramai orang untuk hidup lebih berjaya.

Hebatkan? Pastinya kita juga ingin menjadi hebat seperti mereka. Ikut seperti apa yang mereka buat, ikut pesanan yang mereka beri, pastinya kita juga boleh menjadi seperti orang yang berjaya. Ia memang bukan mudah, tetapi dengan ketekunan dan kekentalan hati, pastinya ia bukan sesuatu yang mustahil.

No comments:

Post a Comment