Follow Us @theanabeautyandwellness

@theanabeautyandwellness

Monday, January 9, 2017

JANGAN PERNAH PANDANG BELAKANG


 

Mengimbau kembali kenangan bersama Shaklee. Banyak memang terlalu banyak. Ada kisah suka tak kurang juga yang dukanya. Walaupun dalam tempoh hanya setahun 5 bulan. Memang pelbagai dugaan yang dirasa. Tetapi sedikit pun tidak akan mematahkan semangat saya untuk teruskan perjuangan mengejar impian.

Setiap orang pasti ada impian kan untuk berjaya dalam hidup. Ya, saya akui. Nak berjaya memang bukan sesuatu yang mudah. Hari ini buat, besok dah berjaya. Agak-agak ada tak orang macam tu?

Tetapi kenapa kita nak fikir susahkan? Bila kita fikir susah, memanglah akan menjadi semakin susah nak capai impian tersebut. Tiba-tiba teringat satu kata-kata dalam buku ‘Mudahkan, jangan susahkan tulisan Syed Alwi Alatas.

“Jika kemahuanmu cukup kuat, angin, gunung dan lautan bukan lagi penghalang, malah akan menyampaikan hajatmu”

Memang nyata sekali apa yang disebutkan di situ. Sekiranya kemahuan kita betul-betul kuat, apa pun dugaan yang datang pasti dapat kita tangkis dengan baik. Pasti dapat kita hadapinya. Malah disebabkan dugaan-dugaan yang kita hadapi itulah yang akan membuatkan kita semakin kuat untuk mecapai impian.
 
Bercerita tentang bagaimana saya kenal Shaklee, ceritanya memang agak panjang. Sebelum saya betul-betul kenal dan jatuh cinta dengan Shaklee, saya pernah alami satu kekecewaan dalam hidup. Mengenali Shaklee memang sesuatu yang amat saya syukuri. Terubat segala kekecewaan sedikit demi sedikit. Luka dan sakit yang saya tanggung semakin hilang dan kabur dari hati. Nak lagi tau secara jelas lagi macam mana Shaklee mampu buat saya jatuh cinta? KLIK UNTUK BACA

Bercakap pasal dugaan pula memang tak payah nak kira lagi. Sebabnya, bila lepas selesai satu dugaan, dugaan lain dah siap-siap tunggu nak masuk mengadap. Menangis memang tak payah cakaplah kan? Air mata memang senjata wanita. Tapi tidaklah menangis sampai terus jatuh, tak boleh nak bangkit balik. Sebenarnya, air mata tersebutlah yang jadi penguat untuk saya teruskan perjalanan mencapai impian. Tidak berhenti sampai di situ sahaja, walaupun kadang-kadang ada suara nakal yang mengejek dan ajak saya berhenti dari terus mengejar impian. Tidak akan sekali. Ya! Tidak akan dan tidak mungkin!

Walaupun perjalanan tu terpaksa buat saya merangkak sekalipun. Tak kurang yang tersadung dan jatuh sepanjang perjalanan. Sakitnya memang tak payah cakapkan. Bila saya fikir balik, saya dah pergi sejauh ni untuk mengejar impian saya, kenapa saya perlu berhenti sekarang? Saya jadi kembali tabah.

Lagipun, dari zaman sekolah saya sangat suka ayat “No Turning Back”. Ya memang saya amalkan sampai sekarang. Jika saya dah betul-betul minat dan nakkan sesuatu. Saya memang takkan pandang belakang lagi. Saya akan teruskan tanpa saya fikir nak menyesal ke apa. Walaupun saya terpaksa hadap pelbagai dugaan dan masalah. Redah sampai dapat. Cepat atau lambat memang saya tak kira. Tapi saya memang tidak akan berpatah balik lagi dah.


Cepat atau lambat memang satu masalah juga sebenarnya. Katalah saya nak kejayaan tu datang dengan cepat. Tapi sebaliknya tindakan saya pula lambat. Kejayaan tu datang cepat ke lambat? Mestilah lambat juga kan. Jadi kalau nak cepat kejayaan tu datang, tindakan pun haruslah cepat. Betul ke betul? Tiada pilihan di sini. Memang kena jawab  betul sahaja. Hihi...

Nak dijadikan cerita, selepas setahun saya berbisnes Shaklee, saya pindah balik ke kampung halaman saya di Dalat, Sarawak. Ini pun ada dugaan juga. Di Sarawak tiada cawangan Shaklee untuk saya pergi ambil sendiri stok barang. Jadi semua urusan pembelian kena melalui pos. Kalau dah pos namanya memang kena bayar kos penghantaran lagi kan. Tapi sebenarnya masalah ni tidaklah besar mana. Ada jalan penyelesaian yang mudah. Cuma saya yang masih ikat pemikiran saya pada masalah tadi. Padahal penyelesaian pada masalah tu mudah saja kan?

Yang kedua dugaan di sini adalah bila saya nak buat ‘offline marketing’. Mula-mula saya tak tau nak datang pada siapa. Sebab saya tak ramai kawan di sini. 10 tahun saya menetap di rantau orang. Balik kampung pun sekejap sahaja. Itu kesilapan saya masa tu. Sebab otak saya hanya fikir kawan-kawan sahaja. Memang satu kesilapan, sebab hanya target kawan-kawan kan? Makin lama saya sedar.

Kenapa hanya perlu kongsikan kebaikan Shaklee terhad pada kawan-kawan sahaja? Kenapa tak cuba pada saudara-mara yang terdekat dahulu? Dan yang paling teruk saya rasa ialah, kenapa saya nak susah fikir tentang offline marketing. Sedangkan dalam masa yang sama saya ada peluang nak buat secara online.

Memang saya akui, untuk dapat online di kampung memang agak mencabar. Sebabnya, line internet boleh tiba-tiba jadi sangat perlahan. Kadang-kadang boleh hilang macam tu saja line. Kadang-kadang sebab terdesak nak dapatkan line internet, saya cuba semua jenis telco yang betul-betul boleh bagi saya line internet yang cantik. Dari U Mobile, Celcom, Maxis. Semua saya dah pernah cuba. Itu semata-mata nak guna internet tu. Bila internet telco tersebut tak boleh pakai. Saya biarkan saja sehinggalah tamat tarikh luput kad sim. Nampak memang membazir kan? Tapi saya tiada pilihan. Saya sumbangkan wang ke arah itu.

Kadang-kadang saya tumpang rumah sepupu saya di kampung lain. Tumpang wifi kampung yang percuma tu. Tapi benda percuma itulah yang susah nak dapat. Tunggu dari tengahari, sampai ke petang pun masih belum connected. Memang sangat-sangat menduga hati kan? Sabar, sabar dan sabar. Kalau tak sabar dah tentu saya terus give up tak nak cuba lagi.

Dalam hati selalu pujuk diri sendiri supaya tidak terus mengalah. Sehinggalah saya jumpa satu telco baru yang saya guna sehingga sekarang. Saya port out dari Maxis dan terus daftar guna telco OneXOX. Dekat kawasan rumah saya line internet XOX memang laju tetapi hanya terhad di dalam bilik sahaja. Jika saya buat kerja di luar bilik, memang sama juga perlahan macam Maxis. Wah, dah boleh online dengan laju! Jangan kata tiada dugaan dah tau.

Dugaan memang ada di mana-mana. Kali ni, masalah quota internet pula. Bayangkan 1.5gb yang saya langgan hanya boleh bertahan 5 hari sahaja. 1.5gb untuk harga RM30. Jika sebulan? Haa.. anda kira sendiri. Memang semput asyik nak topup. Sebab saya merupakan ‘heavy user’ jadi memang tak hairan quota internet saya cepat habis. Laptop, telefon semua guna internet yang sama. Memanglah tak cukup kan!

Saya tenang lagi, walaupun dalam hati dah mula rasa susah. Saya fikir cara lain nak atasi masalah ni. Okay, ini penyelesaian yang terbaru. Saya daftar Streamyx. Sebelum ni saya berfikir banyak kali nak daftar Streamyx, sebabnya jiran saya pernah cakap yang line Streamyx pun kadang-kadang macam nak minta kaki. Hahaha… Memandangkan tempoh kontrak dah dikurangkan menjadi 1 tahun, saya nekad. Saya cuba pasang Streamyx. Dan sekarang saya hanya menunggu pihak TM datang untuk buat pemasangan. Harapan saya lepas ni, semoga Streamyx bagi kerjasama yang terbaik masa saya nak buat kerja nanti. Hihi…

Panjangkan saya bebel kali ni. Saja saya nak kongsikan pada pembaca, supaya tak mudah putus asa dan kalah dengan dugaan yang melanda. Ini baru secebis dugaan yang saya pernah rasa. Banyak lagi tau. Tapi cukup dulu untuk kali ni ye :) Terima kasih sebab sudi baca walaupun panjang berjela.

Entri asal : www.blognana.com (2015)

Modal yang paling mahal untuk memulakan bisnes, letaknya bukanlah pada wang ringgit, tetapi yang lebih mahal adalah sekeping hati yang cukup kental!


Nana
SID 1104380
017 244 2982

 FB : https://www.facebook.com/mylunaede

No comments:

Post a Comment